måndag 21 november 2011

Nattpromenad

Dags att sova snart och eftersom jag kände mig lite rastlös gick vi på en nattpromenad. Tät dimma och småhalt på vägen, men det var skönt och framför allt vackert. Inte en människa ute. Jag önskar att jag hade kunnat fånga det på bild. Men det hade krävts en bättre kamera och definitivt en bättre fotograf för att fånga stadsljusen i dimman.

På väg tillbaka hade dimman dragit sig tillbaka något över stan och stjärnorna kom fram; så tydligt man kan se dom här :) Rakt framför oss hade vi Orions bälte och snett ovanför en klart röd prick. Jag hade hoppats på att det var en planet men efter lite googlande visade det sig vara en röd jättestjärna, den tionde starkaste från jorden sett och en del av stjärnbilden Orion. Och den hette inget mindre än Betelgeuse. Som en sann Liftarens guide till galaxen-fantast så kan jag inte låta bli att le åt en sådan upptäckt och kolla så att handduken är nära till hands :)

Natti natti och dröm sött

1 kommentar: