torsdag 8 mars 2012

8 mars

8 mars, eller internationella kvinnodagen, är vanligen antingen förbisedd eller förknippad med demonstrationståg. Men för mig kommer den alltid att innebära blommor och uppvaktning. Det är något jag är glad att ha tagit med mig från Bosnien. Hylla kvinnorna i din omgivning :)

När jag gick i förskolan hade klassen ett uppträdande på 8 mars till mammorna. En dikt, som jag var med och framförde, minns jag än idag. Jag kommer alltid att tänka på den dikten den här dagen på året.

Danas je 8 mart
praznik je mamice tvoj
cestitam ti ga srdacno
i primi poklon moj


Ovu sam sliku radila
za tebe, za tvoj dan
cvijece koje ti volis
plavi jorgovan


Ti mamice puno radis
preko cijeloga dana
odmori ponekad oci
na cvijetu jorgovana





Sretan osmi mart!

1 kommentar:

  1. https://lh3.googleusercontent.com/-0ICo2370IIg/S5Uf8KwsLPI/AAAAAAAABEM/ISVsW9sUn1M/s500/8-mart.jpg

    <3

    SvaraRadera