fredag 2 december 2011

Tecknat var bättre för!

Av någon (väldigt bra) orsak började vi i kväll titta på intron till gamla tecknade serier, och prata om vilka vi mins. I och med att jag inte har växt upp i Sverige så har jag och Stefan inte alltför många gemensamt, men ett par stycken verkar ha varit internationella :) 


Några jag växte upp med (förutom Tom&Jerry :) ) är Professor Baltazar, The Shoe People, Linus på Linjen, Bumbibjörnarna och Ewoks. Först i vuxen ålder fick jag reda på att ewoks egentligen kommer från Star Wars. Kanske borde ha klurat ut det eftersom George Lucas även har gjort den tecknade serien, men skyller på att jag var alltför liten och outbildad inom filmvetenskap på den tiden.


I alla fall är det helt tydligt att dessa och andra serier från förr lätt slår dagens tecknade program. Teletubbies till exempel, vad är det för något!? Själv har fått genomlida många timmar framför Teltubbies, då min lillasyster älskade dom. Om det ändå hade varit mina älskade Bumbibjörnarna.. Kanske är en generationsgrej, men jag tvivlar på det. Tecknat var bättre förr!



1 kommentar: